Would you like to change the market?
Select area of operation
You will be redirected to another page for the selected market
FAQ
Would you like to change the market?
Select area of operation
You will be redirected to another page for the selected market
Usługi
  • Więcej o usługach
Branże
Skontaktuj się
Redakcja EFF

Węgierski organ podatkowy Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) wprowadził elektroniczny system raportowania RTIR, który służy do ewidencjonowania faktur w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że od 1 lipca 2020 roku wszystkie transakcje dokonywane między podatnikami krajowymi muszą być raportowane niezależnie od kwoty VAT.

Raportowanie faktur

W ramach systemu dane wysyłane są do Krajowej Administracji Podatkowej i Celnej w formacie XML wraz z typem faktury, identyfikatorem punktu końcowego (tzw. Exact Time), nazwą producenta i oprogramowania oraz numerem wersji.

Raportowanie wystawionych faktur (i dokumentów uznawanych za równoważne z fakturami) należy wykonać w krótkim czasie po ich wystawieniu. Nieprzestrzeganie obowiązku podatkowego grozi wysoką karą administracyjną w wysokości do 500 000 HUF za każdą fakturę. Celem tej regulacji jest ograniczenie oszustw i wyłudzeń związanych z podatkiem VAT. Należy pamiętać, że faktury nadal można wystawiać za pomocą drukowanych formularzy, kasy fiskalnej lub programu do fakturowania. Jednak dane na dokumentach wystawionych z bloku należy ujawnić do systemu RTIR.

Na czym polega system raportowania faktur na Węgrzech?

E-fakturowanie to nic innego, jak cyfrowy proces wystawiania faktury. Obejmuje cały cykl życia dokumentu – od sporządzenia, przez wymianę między podmiotami, po archiwizację. Z kolei e-raportowanie oznacza dostarczanie informacji istotnych podatkowo w czasie rzeczywistym do celów audytu. W modelu RTIR obowiązującym na Węgrzech fakturowanie elektroniczne nie jest ściśle regulowane, ale dozwolone. Mimo to sprzedawca ma obowiązek zgłoszenia części danych z faktury organowi podatkowemu w z góry określonym formacie, niezwłocznie po jej wystawieniu, a następnie przekazania dokumentu kupującemu.

Z dniem 1 kwietnia 2021 r. na Węgrzech wprowadzono obowiązek ujawniania danych na wszystkich fakturach, w tym fakturach korygujących i unieważniających, które regulowane są przepisami ustawy o VAT. Przekazanie wymaganych informacji musi nastąpić za pośrednictwem internetowego systemu fakturowania (platforma Számla). Zasada ta obejmuje także transakcje typu business-to-customer (B2C) oraz zawierane przez nierezydentów. Pobrane informacje są mapowane, a następnie przetwarzane w celu konwersji do wymaganego pliku XML.

Podatnik ma prawo wystawiać faktury w języku węgierskim lub w innym mówionym języku obcym (zasada ta nie dotyczy rachunków). Jednak w trakcie kontroli prowadzonej w ramach administracyjnego postępowania podatkowego może okazać się konieczne dostarczenie na własny koszt urzędowego tłumaczenia dokumentu na język ojczysty.

Potrzebujesz pomocy?
Paweł Czyrkowski
Service Manager
Napisz do mnie
Udostępnij artykuł
Powiązane artykuły
  • Formularz kontaktowy

    Skontaktuj się z nami, a odpowiemy w ciągu 24h!
    Kontakt
    Anuluj
    Would you like to change the market?
    Select area of operation
    You will be redirected to another page for the selected market
    Polska
    Jesteś tutaj
    United Kingdom
    Go to page