O e-commerce
Najbardziej obiecującym sposobem rozwoju biznesu jest obecnie rozszerzenie swojej działalności na rynek zagraniczny.
Można tego dokonać m.in. poprzez rozbudowanie zakresu swych usług o wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, która jest jednym z najbardziej popularnych sposobów sprzedaży towarów – popularnych, ale też obwarowanych szeregiem regulacji podatkowych. Nie powinno to jednak odstraszać nikogo, kto chce z niego skorzystać – wystarczy najpierw zadbać o należytą zgodność proceduralną, aby uniknąć odpowiedzialności karnej za uchybienia prawne.
VAT OSS
Chcąc prowadzić wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość w ramach e-commerce, sprzedawca musi być płatnikiem VAT. Zobowiązuje się on wtedy do dostawy towarów na terenie Unii Europejskiej na rzecz osób prywatnych lub niezarejestrowanych do VAT firm. Należy jednak pamiętać, że o miejscu rozliczania podatku VAT (w kraju siedziby lub kraju odbiorcy) oraz o kwocie zwolnionej z podatku VAT decyduje m.in. próg sprzedaży wysyłkowej, który 1 lipca 2021 został obniżony do kwoty 10 000 EUR. 10 000 EUR jest to łączny limit sprzedaży dystansowej dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Po osiągnieciu tego limitu podatnik działający poprzez model sprzedaży na odległość do innych krajów UE jest zobowiązany zarejestrować się do systemu VAT OSS w kraju siedziby swojej firmy. Rejestrując się w systemie oraz składając kwartalne deklaracje VAT, podatnik korzysta z uproszczenia – podatek należny, wynikający z tych transakcji, reguluje on ze swoim rodzimym Urzędem Skarbowym, który to zobowiązany jest przekazać otrzymaną należność do poszczególnych Urzędów Skarbowych w UE, tj. państw, w których znajdował się ostateczny konsument.
Ważnym aspektem systemu VAT OSS jest fakt, że po osiągnięciu progu sprzedaży wysyłkowej w UE, podatnik zobowiązany jest wystawiać dokumenty sprzedaży z lokalnymi stawkami VAT kraju konsumenta. Oznacza to, że na docelowej fakturze będzie znajdował się nr VAT podatnika oraz stawka VAT innego kraju UE.