Would you like to change the market?
Select area of operation
You will be redirected to another page for the selected market
FAQ
Would you like to change the market?
Select area of operation
You will be redirected to another page for the selected market
    Skontaktuj się
    Redakcja EFF

    Praca zdalna nie miała dotychczas unormowań w kodeksie pracy czy innych aktach prawnych. Jednak w dobie pandemii zupełnie zmieniła swoją rolę i znaczenie. Prowadzone procedury legislacyjne zakończyły się nowelizacją kodeksu pracy, podpisaną 27 stycznia 2023 r. przez Prezydenta RP i opublikowaną w Dzienniku Ustaw 6 lutego 2023 r.

    Regulacje dotyczące pracy zdalnej i hybrydowej

    Zgodnie z zapisami ustawy, możliwe stało się świadczenie pracy wyłącznie w formie zdalnej całkowitej lub hybrydowej. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek zawarcia porozumienia pomiędzy pracodawcą a zakładową organizacją związkową co do określenia zasad wykonywania pracy zdalnej. Jeżeli zgoda nie zostanie osiągnięta, należy ustanowić regulamin, po uprzedniej konsultacji z przedstawicielami pracowników.

    Według wprowadzonej definicji, praca zdalna oznacza wykonywanie obowiązków w całości lub częściowo w miejscu wyznaczonym przez pracownika oraz uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania zatrudnionego oraz z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Do obowiązków pracodawcy należą:

    • dostarczenie pracownikowi wykonującemu pracę zdalną niezbędnych materiałów i narzędzi pracy, a także zapewnienie instalacji, serwisu i konserwacji urządzeń technicznych,
    • zorganizowanie pracownikowi szkoleń i pomocy technicznej niezbędnej do wykonywania pracy zdalnej,
    • pokrycie kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych i innych wydatków bezpośrednio związanych z wykonywaniem pracy zdalnej,
    • ustalenie wysokości ekwiwalentu pieniężnego za wykorzystywanie materiałów niezapewnionych przez pracodawcę np. prywatnego laptopa.

    Zwrot rzeczywiście poniesionych kosztów energii elektrycznej i Internetu może zostać zastąpiony ryczałtem odpowiadającym ich przewidywalnej wysokości. Powinien on zostać dopasowany do różnych grup pracowników, niezależnie od wymiaru zatrudnienia (pełny/ niepełny etat) oraz formy współpracy – praca w pełni zdalna lub hybrydowa. Zwroty kosztów wypłacane przez pracodawcę zwolnione są z obciążeń publicznoprawnych, takich jak ZUS i PIT.

    Praca zdalna w kodeksie pracy

    Pracodawca ma prawo cofnąć wcześniej wydane polecenie wykonywania pracy zdalnej z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem. Dotyczy to również sytuacji, w której nastąpiły zmiany warunków lokalowych i technicznych, uniemożliwiające dalsze wykonywanie pracy zdalnej. Nowelizacja przepisów przewiduje również, że w przypadku uzgodnienia sposobu współpracy w trakcie zatrudnienia, zarówno pracownik, jak i pracodawca może wystąpić z wiążącym wnioskiem o powrót do tradycyjnej formy pracy w zakładzie. Termin nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

    Należy również pamiętać, że pracodawca nie może odmówić pracy zdalnej pracownicy w ciąży oraz zatrudnionemu wychowującemu dziecko do 4. roku życia, sprawującemu opiekę nad innym członkiem rodziny posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności oraz rodzicowi dziecka dysponującego odpowiednią opinią o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, nawet po ukończeniu przez nie 18. roku życia. Nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej wejdą w życie 7 kwietnia 2023 roku.

    Potrzebujesz pomocy?
    Anna Jankowska
    People&Culture Manager
    Napisz do mnie
    Udostępnij artykuł
    Powiązane artykuły
  • Wysokość odpisów na ZFŚS w 2025 roku

    Każdy pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników (lub zatrudniający co najmniej 20 pracowników ale na wniosek zakładowej organizacji związkowej) ma obowiązek utworzyć specjalny fundusz, z którego będą finansowane określone świadczenia socjalne. Pracodawca, który tworzy Zakładowy Fundusz

    5 maja 2025
  • Jak przygotować się do kontroli ZUS

    Każdy płatnik składek może zostać poddany kontroli ZUS, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, wysokość przychodu czy wielkość zatrudnienia. Po nieco „uśpionej” działalności kontrolerów ZUS w czasach pandemii, od 2022 wzrasta liczba kontroli, które

    29 kwietnia 2025
  • KSeF i dalsze zmiany legislacyjne

    Reforma systemu fakturowania elektronicznego w Polsce stanowi ważny element strategii modernizacji mechanizmów podatkowych, mający na celu zwiększenie transparentności, efektywności i bezpieczeństwa gospodarczego. Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jest odpowiedzią na potrzeby cyfryzacji

    20 sierpnia 2024
  • Formularz kontaktowy

    Skontaktuj się z nami, a odpowiemy w ciągu 24h!
    Kontakt
    Anuluj
    Would you like to change the market?
    Select area of operation
    You will be redirected to another page for the selected market
    Polska
    Jesteś tutaj
    United Kingdom
    Go to page