Would you like to change the market?
Select area of operation
You will be redirected to another page for the selected market
FAQ
Would you like to change the market?
Select area of operation
You will be redirected to another page for the selected market
Usługi
  • Więcej o usługach
Branże
Skontaktuj się

Blog

Zebraliśmy dla Ciebie naszą wiedzę

Dowiedz się więcej o najnowszych branżowych trendach, zmianach w regulacjach prawnych i możliwościach rozwoju dla Twojej firmy.
30 października 2024

VAT w transakcjach dotyczących nieruchomości

Zrozumienie zasad obowiązujących w opodatkowaniu transakcji nieruchomości jest niezbędne dla każdego podmiotu działającego na rynku, zarówno dla inwestorów, deweloperów, jak...

Pakiet Omnibus – nadchodzą zmiany w raportowaniu ESG

Propozycje Komisji Europejskiej dotyczące uproszczenia regulacji ESG w ramach tzw. Pakietu Omnibus opublikowane 26.02.2025r. wywołały szeroką debatę na temat ich...

6 października 2022

Accounts payable, czyli księgowość zobowiązań

Prowadzenie firmy to duży obowiązek, który wiąże się nie tylko z koniecznością znajomości branży, w jakiej się działa, ale także innych branż, mających bezpośredni wpływ...

Najnowsze

  • Przejrzystość wynagrodzeń w ofertach pracy – nowelizacja Kodeksu pracy ogłoszona w Dzienniku Ustaw

    W dniu 23 czerwca 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację Kodeksu pracy, która nakłada na pracodawców nowe obowiązki związane z procesem rekrutacyjnym. To pierwszy krok w kierunku implementacji przepisów wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970, która ma na celu zapewnić równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn wykonujących taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

    Co zmienia nowelizacja Kodeksu Pracy?

    Zgodnie z najnowszym projektem zmian pracodawcy będą zobowiązani do informowania kandydatów o warunkach wynagrodzenia już na etapie rekrutacji. Nowelizacja zakłada obowiązek przekazania osobie ubiegającej się o zatrudnienie wysokości wynagrodzenia lub jego przedziale opartego na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci. Wynagrodzenie obejmuje wszystkie jego składniki zarówno w formie pieniężnej jak i niepieniężnej (np. premie, dodatki, benefity).

    Informacje mają być przekazywane przez pracodawcę:

    • w ogłoszeniu o naborze,
    • przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu lub
    • przed nawiązaniem stosunku pracy, jeżeli pracodawca nie spełni wcześniejszych warunków.

    Ustawa wymaga, aby informacje te były przekazywane w formie papierowej lub elektronicznej.

    Dodatkowo kandydaci muszą być informowani o postanowieniach regulaminu wynagradzania lub układu zbiorowego pracy, jeśli takie dokumenty obowiązują w firmie.

    Ogłoszenia o naborze oraz nazwy stanowisk muszą być neutralne płciowo oraz proces rekrutacyjny musi przebiegać w sposób niedyskryminujący.

    Co więcej, zaktualizowany został przepis dotyczący zakresu informacji jakich pracodawca może żądać od kandydata ubiegającego się o stanowisko. Zgodnie z nim zabrania się pytań o wynagrodzenie w obecnym oraz poprzednich stosunkach pracy.

    Kiedy zmiany wejdą w życie?

    Choć nowelizacja Kodeksu pracy nie jest pełnym wdrożeniem Dyrektywy UE 2023/970, stanowi istotny krok w kierunku większej przejrzystości wynagrodzeń oraz bardziej transparentnego rynku pracy. Ustawa ma wejść w życie 24 grudnia 2025 r. 

    23 lipca 2025
  • E-fakturowanie w Meksyku – co musisz wiedzieć jako zagraniczny sprzedawca?

    Meksyk staje się coraz bardziej popularnym kierunkiem ekspansji dla sprzedawców z Unii Europejskiej. Jest to spowodowane między innymi dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce, silną pozycją Amazona oraz jego odpowiednika z ameryki łacińskiej – Mercado Libre  oraz statusem łatwiejszej alternatywy dla rynku USA. Rynek meksykański jest również pionierem w kwestii e-fakturowania w regionie LATAM.

    E-fakturowanie w Meksyku

    CFDI (Comprobante Fiscal Digital por Internet) to elektroniczna faktura składająca się z dwóch elementów: pliku XML (forma techniczna) oraz opcjonalnego PDF (wersja wizualna dla odbiorcy). Jest ona zatwierdzana przez meksykański urząd skarbowy – Servicio de Administracion Tributaria (SAT). Podatnik ma obowiązek przesłać fakturę do urzędu w czasie rzeczywistym. Od 2014 roku obowiązek stosowania CFDI dotyczy wszystkich firm zarejestrowanych do podatku w Meksyku – w tym również przedsiębiorstw zagranicznych.

    Aby mieć dostęp do CFDI należy się odpowiednio przygotować – należy z urzędu skarbowego uzyskać podpis elektroniczny (FIEL) oraz cyfrowy znak, nazywany Certificado de Sello Digital (CSD). Koniecznie również jest korzystanie z usług PAC (Proveedor Autorizado de Certificación) – firmy, które autoryzują faktury i przesyłają je do SAT. Co ważne, PAC musi być firmą zatwierdzoną przez rząd meksykański.

    Zadaniem PAC jest:

    • odbiór faktury przygotowanej przez podatnika (w formacie XML),
    • jej autoryzacja (czyli formalna walidacja danych),
    • przesłanie zatwierdzonego dokumentu do SAT, który nadaje jej unikalny identyfikator (UUID) i w ciągu 72 godzin odsyła wersję z pieczęcią cyfrową, która może zostać przekazana do odbiorcy.

    Jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy w przypadku braku CFDI?

    W przypadku braku posiadania elektronicznej faktury mogą zostać nałożone kary za brak zgłoszenia do e-fakturowania a odbiorca traci prawo do odliczenia VAT. Dodatkowo może to również powodować utrudnienia we współpracy z lokalnymi partnerami, którzy mogą nie chcieć przyjmować faktur bez autoryzacji CFDI.

    Wymagania odnośnie do siedziby

    Fizyczna obecność siedziby w Meksyku nie jest wymagana. Jednak firma musi być zarejestrowana do VAT i posiadać podpis elektroniczny (FIEL) oraz współpracować z lokalnym PAC. W praktyce często oznacza to konieczność działania przez przedstawiciela lokalnego lub doradcę.

    Czy faktury CFDI muszą być po hiszpańsku?

    Tak, CFDI – w tym składające się na fakturę dokumenty XML i PDF – muszą być wystawiane w języku hiszpańskim, zgodnie z wymogami urzędu meksykańskiego. W razie potrzeby firmy mogą załączyć do CFDI nieoficjalne tłumaczenia dla kontrahentów zagranicznych.

    Czy wystarczy sam plik PDF jako faktura?

    Nie – plik PDF jest tylko wizualną reprezentacją faktury przesyłaną do wglądu. Jedynie plik XML z zatwierdzeniem z urzędu SAT i numerem identyfikatora UUID jest ważną wersją prawną faktury w Meksyku.

    Jak może pomóc EFF?

    Oferujemy kompleksowe wsparcie przy rejestracji do VAT w Meksyku oraz dalszej obsłudze podatkowej. Współpracujemy z lokalnym, zatwierdzonym PAC, który umożliwia naszym klientom bezproblemowe wdrożenie e-fakturowania zgodnego z przepisami CFDI.

    10 lipca 2025
  • Rejestracja do VAT w Meksyku – nowa usługa wspierająca ekspansję

    W ostatnich latach na rynku e-commerce zauważalny jest trend wyjścia poza Unię Europejską, co wynika z dynamicznego rozwoju rynków pozaeuropejskich. Dlatego od teraz, jako EFF, oferujemy nową usługę – rejestrację do VAT i rozliczenia na rynku meksykańskim.

    Kluczowe znaczenie rejestracji VAT na rynku meksykańskim dla Twojej firmy

    Wchodząc na rynek meksykański, wasza firma zyskuje dostęp do dużej bazy konsumentów, ponad 126 mln osób, z których aż 67% robi zakupy w sieci. Silną obecność na tym rynku zaznaczają marketplace’y Amazon oraz Mercado Libre, które umożliwiają sprzedaż bezpośrednio z Unii Europejskiej. Rozpoczęcie sprzedaży w Meksyku oznacza również uproszczony eksport do USA i Kanady, ponieważ Meksyk znajduje się w strefie wolnego handlu USMCA, a koszty wejścia na rynek meksykański są znacznie niższe niż bezpośrednio do USA.

    Kto powinien skorzystać z rejestracji do VAT w Meksyku?

    Usługa jest dla Ciebie, jeśli:

    • planujesz ekspansję poza Europę, zwłaszcza w kierunku Ameryki Łacińskiej,
    • rozważasz rozpoczęcie sprzedaży B2C do Meksyku, np. przez własny sklep, Amazon lub Mercado Libre,
    • chcesz legalnie prowadzić sprzedaż i rozliczać VAT zgodnie z lokalnymi przepisami,
    • nie masz jeszcze struktury ani rejestracji w Meksyku i potrzebujesz kompleksowego wsparcia na start,
    • szukasz wiarygodnego partnera, który przeprowadzi Cię przez proces rejestracji i rozliczeń krok po kroku.

    Co obejmuje usługa EFF w Meksyku?

    • rejestracja do VAT w Meksyku,
    • składanie niezbędnych deklaracji i raportów,
    • kontakt z urzędami podatkowymi (SAT – Servicio de Administración Tributaria),
    • doradztwo w zakresie e-fakturowania i obowiązków lokalnych.
    1 lipca 2025
  • Estoński parlament rozważa ustawę o podwyższeniu stawek VAT i podatku dochodowego od 2026 roku

    Estoński parlament przyjął do rozpatrzenia projekt ustawy nr 645 SE, który przewiduje istotne zmiany w krajowym prawie podatkowym. Projekt ustawy zakłada szereg podwyżek podatków mających na celu reformę estońskich ram fiskalnych, z większością zmian planowanych na 1 stycznia 2026 roku.

    Kluczowe elementy propozycji

    • Zmiany w podatku dochodowym: Zarówno stawki podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i od osób prawnych mają wzrosnąć z 22% do 24%. Dodatkowo, tymczasowa składka bezpieczeństwa, która była częścią struktury podatku dochodowego, zostanie zniesiona.
    • Podatek dochodowy od działalności gospodarczej: Stawka podatku od dochodów z działalności gospodarczej wzrośnie z 20% do 22%.
    • Podatek od towarów i usług (VAT): Standardowa stawka VAT zostanie podniesiona z 22% do 24%, począwszy od 1 lipca 2025 roku. W przeciwieństwie do zmian w podatku dochodowym, ta zmiana ma charakter stały.

    Proponowane przepisy są częścią szerszych działań estońskiego rządu mających na celu przeprowadzenie reform fiskalnych i wzmocnienie budżetu państwa. Rząd stwierdził, że te działania są niezbędne do zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej.

    Szczegóły można znaleźć w pełnym tekście projektu ustawy, dostępnym na oficjalnej stronie Riigikogu: Projekt ustawy nr 645 SE

    30 czerwca 2025
  • Świadczenie urlopowe w 2025 r.

    Świadczenie urlopowe to forma dodatkowego wynagrodzenia dla pracownika, który korzysta z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 następujących po sobie dni kalendarzowych. Świadczenie urlopowe jest alternatywą dla świadczeń przyznawanych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. 

    Świadczenie urlopowe – czym jest i komu przysługuje?

    Pracodawcy zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mogą tworzyć Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych lub wypłacać świadczenie urlopowe. Świadczenie urlopowe ma charakter uznaniowy, oznacza to, że jest ono dobrowolne i pracodawca nie jest zobowiązany do jego wypłacenia, jednak jeśli zdecyduje się go wypłacać musi to zrobić najpóźniej w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego. Świadczenie urlopowe przysługuje raz w roku wszystkim pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, którzy w danym roku kalendarzowym korzystali z nieprzerwanego 14-dniowego urlopu wypoczynkowego. Nie jest wypłacane z ZFŚŚ, a co za tym idzie prawo do świadczenia urlopowego i jego wysokość nie są w tej sytuacji uzależnione od sytuacji materialnej, rodzinnej czy zdrowotnej.

    Jaka jest wysokość świadczenia urlopowego przysługującego w 2025 r.?

    Wysokość świadczenia urlopowego jest zmienna i ustalana jest co roku. Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o ZFŚS wysokość świadczenia urlopowego nie może przekroczyć  wysokości odpisu podstawowego na ZFŚS odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika, z tym, że wysokość świadczenia dla zatrudnionych ( z wyjątkiem pracownika młodocianego ), ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika. Podstawą do naliczenia odpisu na ZFŚS jest przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.  W 2025 r. maksymalna wysokość świadczenia urlopowego wynosi:

    • 2723,40 zł dla pracownika zatrudnionego na pełen etat w normalnych warunkach pracy,
    • 3631,20 zł dla pracownika zatrudnionego na pełen etat w szczególnie uciążliwych warunkach pracy,
    • dla pracownika młodocianego w pierwszym roku nauki – 363,12 zł, w drugim – 435,74 zł, w trzecim – 508,37 zł.

    Świadczenie urlopowe – zwolnienie z oskładkowania

    Świadczenie urlopowe wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o Funduszu – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie jest wyłączone z oskładkowania. Należy jednak mieć na uwadze, że świadczenie to jest opodatkowane na zasadach ogólnych.

    25 czerwca 2025
  • Wystawianie faktur w 2025 roku – co się zmieniło dla faktury VAT?

    Od 1 stycznia 2025 roku obowiązują nowe zasady wystawiania faktur VAT, wynikające z nowelizacji ustawy o VAT. Zmiany te wprowadzają procedurę SME (Small and Medium Enterprises), umożliwiającą małym przedsiębiorstwom korzystanie ze zwolnienia z VAT na terenie całej Unii Europejskiej. Dowiedz się, jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z uproszczonej procedury i jakie dane musi zawierać faktura uproszczona.

    Faktury uproszczone dla małych przedsiębiorstw – procedura SME

    Nowe przepisy umożliwiają małym przedsiębiorstwom korzystanie ze zwolnienia z VAT w całej UE poprzez procedurę SME. Przedsiębiorcy spełniający określone warunki mogą z wystawiania faktur w formie uproszczonej. Co musi się znaleźć na uproszczonej fakturze?

    • Data wystawienia faktury.
    • Numer kolejny faktury.
    • Nazwę (ew. imiona i nazwiska) podatnika i nabywcy oraz ich adresy.
    • Nazwa (rodzaj) towaru lub usługi.
    • Miara i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług.
    • Cena jednostkowa towaru lub usługi.
    • Kwota należności ogółem.
    • Numer identyfikacyjny EX​.

    Czym jest numer EX na uproszczonej fakturze?

    Numer EX jest indywidualnym numerem identyfikacyjnym nadawanym przez państwo siedziby przedsiębiorcy. ​Uprawnia on do skorzystania ze zwolnienia na terytorium Polski, zgodnie z art. 113a ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Aby go uzyskać, należy złożyć wniosek o rejestrację procedury SME do organu podatkowego, dołączając dokumenty potwierdzające status małego przedsiębiorstwa. Brak numeru EX może skutkować uznaniem faktury za niezgodną z przepisami.

    Warunki skorzystania z procedury SME

    Aby móc skorzystać z procedury SME, przedsiębiorca musi:

    • wprowadzić zasady procedury w kraju swojej siedziby,
    • nie przekroczyć limitu obrotu w UE – maksymalnie 100 000 euro bez VAT,
    • posiadać numer identyfikacyjny EX,
    • złożyć odpowiedni wniosek do urzędu skarbowego,
    • spełnić wymogi dotyczące statusu małego przedsiębiorcy.

    Status małego przedsiębiorcy w kontekście podatku VAT (tzw. mały podatnik VAT) jest regulowany przede wszystkim przez art. 2 pkt 25 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).

    Faktury VAT wystawiane przez państwa członkowskie

    Zgodnie z art. 1 pkt 5) dyrektywy 2020/285, zmieniono dyrektywę VAT (dyrektywa Rady 2006/112/WE), dodając do art. 220a ust. 1 literę c), która stanowi, że państwa członkowskie UE są zobowiązane umożliwić podatnikom wystawianie faktur uproszczonych, gdy korzystają oni ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, nawet jeśli działalność prowadzona jest poza państwem siedziby podatnika. Faktura lub nota uznana za fakturę musi odnosić się do faktury pierwotnej i określać zmienione dane.


    Podsumowując, zmiany w fakturach VAT w 2025 roku wprowadzają procedurę SME, umożliwiającą małym przedsiębiorstwom korzystanie ze zwolnienia z VAT w całej UE. Wymaga to spełnienia określonych warunków i uzyskania numeru identyfikacyjnego EX, aby móc wystawiać faktury uproszczone zgodnie z nowymi przepisami.

    20 czerwca 2025
  • Procedura OSS – najważniejsze informacje na 2025 rok

    Procedura OSS (One Stop Shop) to unijne rozwiązanie, które upraszcza rozliczanie VAT dla firm sprzedających towary i usługi w różnych krajach UE, eliminując konieczność wielokrotnych rejestracji VAT. Wprowadzona w lipcu 2021 roku, umożliwia centralne raportowanie i płatność podatku przez jeden portal elektroniczny. W artykule wyjaśniamy, czym jest procedura OSS, kto może z niej skorzystać, jak się zarejestrować, jak często składać deklaracje, jak realizować płatności oraz jakie kary grożą za uchybienia.

    Czym jest procedura OSS?

    Procedura OSS to system umożliwiający przedsiębiorcom rozliczanie VAT od sprzedaży transgranicznej B2C (business-to-consumer) w jednym państwie członkowskim, tzw. państwie identyfikacji. Procedura OSS obejmuje:

    • sprzedaż usług (np. cyfrowych, telekomunikacyjnych) dla konsumentów w UE;
    • wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO) powyżej progu 10 000 EUR rocznie;
    • import towarów o wartości do 150 EUR (schemat importu – IOSS).

    Zastępuje wcześniejszy system MOSS, rozszerzając jego zakres na więcej transakcji.

    Kto może skorzystać z OSS?

    Z procedury OSS mogą korzystać:

    • przedsiębiorstwa z UE: firmy zarejestrowane dla celów VAT w UE, prowadzące sprzedaż B2C w innych krajach UE (schemat unijny);
    • przedsiębiorstwa spoza UE: firmy bez siedziby w UE, sprzedające towary lub usługi konsumentom w UE (schemat pozaunijny lub importu);
    • platformy handlowe: podmioty ułatwiające sprzedaż towarów przez internet, uznawane za „dostawców z urzędu” dla celów VAT.

    Warunkiem jest przekroczenie progu 10 000 EUR w sprzedaży transgranicznej lub dobrowolne przystąpienie do OSS.

    Jak wygląda rejestracja OSS?

    Aby zarejestrować się do procedury OSS w Polsce, należy:​

    • wypełnić formularz VIU-R i złożyć go elektronicznie do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście;
    • po pozytywnej weryfikacji otrzymać potwierdzenie rejestracji.;
    • rejestracja staje się skuteczna od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w którym dokonano zgłoszenia.;
    • po rejestracji podatnik otrzymuje dostęp do portalu OSS (np. w Polsce przez e-Urząd Skarbowy).

    Proces trwa zwykle 2-4 tygodnie, a rejestracja zaczyna obowiązywać od pierwszego dnia kolejnego kwartału.

    Częstotliwość i terminy deklaracji OSS

    Przedsiębiorcy korzystający z procedury OSS są zobowiązani do składania kwartalnych deklaracji VAT (formularz VIU-DO) do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału okresu rozliczeniowego (np. I kwartał: do 30 kwietnia). Deklaracje należy składać elektronicznie, nawet jeśli w danym kwartale nie dokonano żadnych transakcji (tzw. deklaracja zerowa).

    Płatności OSS

    Wpłaty VAT w ramach procedury unijnej oraz nieunijnej (OSS) i procedury importu (IOSS) dokonuje się na specjalnych zasadach. Po złożeniu deklaracji VAT podatnik otrzymuje jednostkowy, unikatowy numer referencyjny (UNR). Wpłaty podatku należy dokonać w walucie EUR na rachunek bankowy Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście (urząd podaje osobne rachunki dla płatności krajowych o dla płatności z zagranicy).

    Kary za uchybienia w OSS

    Kary za nieprawidłowości w OSS (np. nieterminowe deklaracje, brak płatności) nakładają państwa konsumpcji, zgodnie z ich przepisami. Powtarzające się (trzy kolejne) niezłożenie deklaracji po przypomnieniach skutkuje wykluczeniem z OSS na 2 lata. W Polsce kary za niezłożenie deklaracji OSS mogą wynosić od 430 zł do 86 000 zł (art. 56 § 4 KKS), a za nieterminową płatność VAT naliczane są odsetki (16,5% rocznie w 2025 r.). W innych krajach UE kary różnią się, np. w Niemczech do 25 000 EUR za uchybienia administracyjne. Wykluczenie z OSS zmusza firmę do rejestracji VAT w każdym kraju konsumpcji.

    Podsumowując, procedura OSS znacząco upraszcza rozliczanie VAT dla firm działających transgranicznie, ale wymaga ścisłego przestrzegania terminów i lokalnych stawek. Profesjonalne wsparcie i oprogramowanie pomagają uniknąć kar i optymalizować procesy.

    20 czerwca 2025
  • Kary i odsetki za nieprawidłowości w składaniu deklaracji VAT i korekt, ECSL i Intrastat

    Nieterminowe składanie deklaracji VAT, VAT-UE (ECSL) czy Intrastat oraz błędy w korektach VAT mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców w Polsce. W artykule omawiamy warunki nakładania kar i ich wysokość. Przeczytaj, aby dowiedzieć się, jak uniknąć sankcji i prawidłowo zarządzać obowiązkami podatkowymi!

    Kary za niezłożenie deklaracji VAT

    Kary za niezłożenie VAT (JPK_V7M lub JPK_V7K) w terminie wynikają z art. 56 § 4 Kodeksu karnego skarbowego (KKS). Sankcje są nakładane, gdy podatnik nie złoży deklaracji mimo ujawnienia podstawy opodatkowania, a uchybienie jest uznane za społecznie szkodliwe. Kara dotyczy również niezłożenia zerowych deklaracji.

    Wysokość kar

    Kara grzywny za wykroczenie skarbowe wynosi od 1/10 do 20-krotności minimalnego wynagrodzenia (w 2025 r.: od 430 zł do 86 000 zł). W trybie mandatowym maksymalna grzywna to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia (8600 zł). Jeśli niezłożenie deklaracji naraża podatek na uszczuplenie powyżej 5-krotności minimalnego wynagrodzenia (21 500 zł), czyn może być uznany za przestępstwo skarbowe, z grzywną do 720 stawek dziennych (od 143,33 zł do 1 720 000 zł).

    Kary za niezapłacenie VAT w terminie

    Zgodnie z art. 57 § 1 KKS, kary za niezapłacenie VAT w terminie dotyczą „uporczywego” niewpłacania podatku, co oznacza wielokrotne lub długotrwałe uchybienia. Jednorazowe opóźnienie zazwyczaj nie skutkuje karą karną, ale generuje odsetki VAT i wszczęcie dalszego postępowania egzekucyjnego z ramienia Urzędu Skarbowego.

    Wysokość kar i odsetki

    Grzywna za wykroczenie skarbowe wynosi od 430 zł do 86 000 zł, a w trybie mandatowym do 8600 zł. Odsetki VAT za zwłokę w 2025 r. wynoszą 16,5% rocznie (podwojona stopa lombardowa NBP + 2%). Jeśli zaległość nie przekracza 8,80 zł, odsetek nie nalicza się. Obniżone odsetki (50%) stosuje się przy korekcie w ciągu 6 miesięcy od terminu deklaracji i wpłacie w ciągu 7 dni od korekty, tylko gdy korekta i wpłata są z inicjatywy podatnika.

    Kary za opóźnienia w korekcie VAT

    Kary za opóźnienia w korekcie VAT (art. 112b ustawy o VAT) dotyczą zaniżenia zobowiązania podatkowego lub zawyżenia zwrotu VAT. Sankcje są nakładane, jeśli korekta wynika z kontroli podatkowej lub błędy są istotne (np. odliczenie VAT od usług nieuprawnionych).

    Wysokość kar

    Sankcja wynosi 30% zaniżonego zobowiązania lub zawyżonego zwrotu, a w przypadku korekty po kontroli – 20%. Jeśli podatnik sam złoży korektę przed kontrolą i wpłaci należność z odsetkami, sankcji można uniknąć. Kara 500 zł za każdy błąd w JPK_V7 uniemożliwiający weryfikację może być nałożona, jeśli podatnik nie skoryguje ewidencji, urząd wysyła wezwanie do korekty w ciągu 14 dni.

    Kary za niezłożenie VAT-UE (ECSL)

    Kary za niezłożenie VAT-UE w terminie (art. 56 § 4 KKS) dotyczą podatników zarejestrowanych do VAT-UE, którzy nie raportują transakcji WDT, WNT lub usług transgranicznych. Sankcje są nakładane za brak złożenia informacji podsumowującej, nawet jeśli nie ma uszczuplenia podatkowego.

    Wysokość kar

    Grzywna za wykroczenie skarbowe wynosi od 430 zł do 86 000 zł, a w trybie mandatowym do 8600 zł. W przypadku umyślnego działania i znacznego uszczuplenia (powyżej 21 500 zł), możliwe jest uznanie za przestępstwo skarbowe z grzywną do 720 stawek dziennych. Czynny żal złożony przed wszczęciem czynności wyjaśniających przez urząd może zwolnić z kary.

    Kary za niezłożenie Intrastat

    Kary za niezłożenie Intrastat wynikają z ustawy o statystyce publicznej i nakładane są na firmy przekraczające progi Intrastat.

    Wysokość kar

    Kara administracyjna za niezłożenie Intrastat wynosi do 5000 zł za każdy przypadek. W przypadku umyślnego uchylania się od obowiązku, możliwe są grzywny z KKS (od 430 zł do 86 000 zł). Sankcje są rzadziej stosowane, jeśli podatnik złoży zaległe deklaracje po wezwaniu GUS.

    Podsumowując, kary za niezłożenie VAT, VAT-UE, Intrastat oraz opóźnienia w korekcie VAT mogą znacząco obciążyć finanse firmy. Proaktywne zarządzanie obowiązkami podatkowymi i korzystanie z profesjonalnego wsparcia pozwala uniknąć sankcji.

    19 czerwca 2025
  • Rejestracja VAT – kiedy jest konieczna i kto musi się zarejestrować?

    Działasz w Unii Europejskiej i zastanawiasz się, kiedy trzeba się rejestrować jako VAT-owiec? Obowiązek rejestracji do VAT może wynikać z przekroczenia progu sprzedaży, charakteru transakcji lub prowadzenia działalności w innym kraju UE. W tym artykule wyjaśniamy, kiedy rejestracja VAT jest wymagana, kto podlega obowiązkowi i jakie różnice obowiązują w wybranych krajach UE.

    Ogólne zasady rejestracji do VAT w krajach UE

    W Unii Europejskiej podatek VAT podlega harmonizacji, ale każdy kraj członkowski ma swoje wewnętrzne przepisy określające progi, terminy i procedury rejestracji. Rejestracja VAT jest konieczna, gdy:

    • firma przekracza lokalny próg obrotu w danym kraju,
    • dokonuje sprzedaży towarów lub usług na rzecz klientów w innym państwie UE,
    • prowadzi magazyn lub posiada zapasy towarów w innym kraju UE (niektóre kraje np. Niemcy nie wymagają progów przy prowadzeniu magazynu),
    • realizuje sprzedaż wysyłkową (B2C) przekraczającą próg 10 000 EUR (zgodnie z systemem OSS),
    • importuje lub eksportuje towary na terenie UE lub poza nią.

    Dodatkowo, firmy spoza UE, które świadczą usługi elektroniczne, muszą zarejestrować się do VAT w kraju nabywcy lub korzystać z uproszczonych procedur rejestracyjnych (np. OSS, IOSS).

    VAT-OSS jako alternatywa

    System VAT-OSS pozwala firmom rozliczać sprzedaż wysyłkową w jednym kraju (siedziby), zamiast rejestrować się w każdym kraju UE, jeśli próg 10 000 EUR zostanie przekroczony. Jednak w przypadku lokalnych operacji rejestracja VAT pozostaje obowiązkowa. Rejestracja VAT nie jest tym samym co OSS, ponieważ OSS nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego w kraju.

    Podmioty podlegające rejestracji

    Obowiązkowa rejestracja VAT dotyczy:

    • Przedsiębiorców prowadzących działalność opodatkowaną w kraju UE, którzy przekraczają lokalne progi obrotów.
    • Firm spoza UE, które prowadzą sprzedaż opodatkowaną w UE i muszą wyznaczyć przedstawiciela fiskalnego.
    • Podmiotów dokonujących WDT/WNT, niezależnie od statusu VAT w kraju siedziby.
    • Małych przedsiębiorstw, które dobrowolnie rezygnują ze zwolnienia z VAT, aby odliczać podatek naliczony.

    Specyficzne wymogi w wybranych krajach UE

    Polska

    Rejestracja płatnika VAT w Polsce jest obowiązkowa dla firm, których obrót przekracza 200 000 PLN rocznie lub które dokonują WDT/WNT. Proces rejestracji trwa ok. 2-4 tygodnie i wymaga złożenia formularza VAT-R w urzędzie skarbowym.

    Niemcy

    W Niemczech rejestracja VAT jest konieczna, gdy firma prowadzi sprzedaż opodatkowaną lub przekroczy próg sprzedaży wysyłkowej (10 000 EUR w systemie OSS). Małe firmy z obrotem poniżej 22 000 EUR rocznie mogą korzystać ze zwolnienia. Rejestracja wymaga złożenia wniosku do lokalnego Finanzamt, a proces trwa ok. 4-6 tygodni.

    Francja

    We Francji rejestracja VAT jest obowiązkowa dla firm osiągających obrót powyżej 91 900 EUR (dla dostaw towarów) lub 36 800 EUR (dla usług). Sprzedaż wysyłkowa powyżej 10 000 EUR wymaga rejestracji lub rozliczenia przez OSS. Rejestracja trwa ok. 6-8 tygodni.

    Czechy

    W Czechach próg zwolnienia z VAT wynosi 2 000 000 CZK (ok. 80 000 EUR). Rejestracja jest wymagana dla WDT/WNT oraz sprzedaży lokalnej powyżej tego progu. Proces rejestracji w urzędzie podatkowym trwa ok. 30 dni.

    Słowacja

    Na Słowacji rejestracja VAT dotyczy firm z obrotem powyżej 49 790 EUR rocznie lub dokonujących WDT/WNT. Sprzedaż wysyłkowa powyżej 10 000 EUR wymaga rejestracji lub OSS. Rejestracja trwa ok. 3-4 tygodnie.

    Rejestracja VAT to obowiązek, który może pojawić się szybciej niż się wydaje – szczególnie w handlu międzynarodowym. Warto znać lokalne regulacje i progi, by uniknąć sankcji i usprawnić rozliczenia.

    18 czerwca 2025

Formularz kontaktowy

Skontaktuj się z nami, a odpowiemy w ciągu 24h!
Kontakt
Anuluj
Would you like to change the market?
Select area of operation
You will be redirected to another page for the selected market
Polska
Jesteś tutaj
United Kingdom
Go to page